استاد رضا جانعلی پور

 استاد رضا جانعلی پور در سال 1319 در شهر شیراز دیده به جهان گشود و هنوز 5 ساله نشده بود که پدرش را از دست داد. در سال 1326 قدم به مدرسه ابتدایی گذارد و شش سال بعد مدرک ششم ابتدایی را اخذ نمود.

پس از پایان دوره ابتدایی نزد استاد حاج غلام فیزابی شاگردی کرد و حرفه گچبری سنتی را فراگرفت. در سال 1338 به خدمت مقدس سربازی رفت و دوسال بعد در محضر استاد حاج عوض مقرنس بند شروع به یادگیری حرفه مقرنس بندی، کاربندی و رسمی بندی را در حرم مطهر احمدابن موسی (ع) تجربه کرد.

در سال 1352 فوت و فن گچبری را نزد مرحوم استاد حاج حسین سبحان منش-مشهور به حاج حسین تکیه- تکمیل نمود، همچنین از محضر استاد حاج عبدالعلی فصحتی نیز بهره گرفت.

در سال 1354 به پیشنهاد آقای کجوری- رییس وقت انجمن ملی آثار تاریخی- برای حضور در فستیوال هنرهای جهان اسلام به انگلستان اعزام شد و تجارب زیادی از این حضور خود کسب نمود.

استاد جانعلی پور در طی سال های فعالیتش شاگردانی را در حرفه گچبری و مقرنس بندی تربیت کرده که در حال حاضر هر یک به مرحله استادی رسیده اند، افرادی چون ماشاءالله سیدحسینی، جمشید دادار، کاظم اکبری، مهدی اکبری و فایز شیردل در رشته گچبری و حجت الله جانعلی پور(فرزند استاد)، مسعود و غلامحسین جانعلی پور(برادرزادگان استاد) و حسین میری در رشته مقرنس بندی.

استاد در طی سالهای متمادی فعالیت هنری خود در اماکن مذهبی شیراز نظیر حرم مطهر شاهچراغ(ع)، سید میرمحمد(ع)، سید تاج الدین غریب، سید علاءالدین حسین و امام زاده پیرمراد(استهبان)، گنبد سبز(لار)، امام راه دور(کازرون) و سر در مساجد و حسینیه ها آثار بی بدیلی به جای گذارده است. همچنین استاد جانعلی پور در همکای خود با ستاد بازسازی عتبات عالیات در کشور عراق در بازسازی و مرمت حرمین شریفین امام هادی(ع)  امام حسن عسکری (ع) هنرنمایی خود را به معرض دید زائران این حرم های مقدس گذارده است.