استاد امرالله سیرجانیان

استاد امرالله سیرجانیان از صنعتگران پیشکسوت هنرهای سنتی وابسته به معمـاری است که نزدیک به 60 سال در رشـته های زیبای گره کاشی (معقلی)، مقرنس و کاربندی فعالیت دارد.

وی که در سال 1327 در یک خانواده پر جمعیت بدنیا آمد (12 خواهر و برادر) مجبور شد تحصیلات خود را فقط تا ششم ابتدایی دنبال کند و سپس برای کمک به خانواده وارد بازار کار شود و به همین دلیل از سن 12 سالگی زیر نظر دائی های خود آقایان شعبان و فتـح الله عـدل آسا که از اسـتادان کاربنـدی و گـره کاشی بودند این هنـر را فرا گرفت و رفته رفته بر مهـارت خود افزود تا در سن 18 سالگی که خود یک گره کار و کاربند حرفه ای گردید.

او در طی دوران فعـالیت خود شـاگردان بسیـاری را آموزش داد که در بین آنها به مرحـوم رضا و رسول سیرجانیان ( برادرانش) و همچنین اکبر آهنگ می توان اشاره نمود .

از کارهای خاص و زیبای استاد سیرجانیان می توان به کاربندی ، مقرنس کاری و گره کاشی اماکنی چون ایوان شاه چراغ (ع) ، قدمگاه حضرت اباالفضل، آستانه سید علاء الدین حسین و بسیاری از اماکن مذهبی و تاریخی اشاره نمود .

نمایشگاه های بسیاری همچون نمایـشگاه باغ عفیف آباد ، باغ جـنت ، تهـران ، تبریـز و ... محل هایی بودند که هنرهای زیبای این استاد پـیشکسوت عموم مردم و هنـردوستان و هنرجویان با گره کاشی ، کاربندی و مقرنس کاری بیشتر آشنا شدند و ثمره هنرنمایی استاد در این نمایشگاه ها لوح های تقدیر و یاد بودی است که به مناسبت های مختلف از مسئولین کشور دریافت نموده اند.

استاد سیرجانیان علاوه بر فعالیت در مرمت انبیه و اماکن تاریخی به آموزش شاگردان به روش استاد و شاگردی مشغول است و با تمام مشغله کاری و کهـولت سن پذیرای بسیاری از دانشجویان هنرو معمـاری است که روزانه برای یادگیری اصولی این هنرها و رفع ابهام و اشکال به وی مراجعه می کنند.

این هنرمند ارزنده در حال حاضر در شاه چراغ و مسجدالنبی مشغول به فعالیت و معتقد است مرمت اماکن تاریخی سهم بسزایی در ماندگاری این هنرها ایفا می کند.